Behandling

Idag, den 24 februari, är det precis 365 dagar sedan jag för fösta gången satte på mig en korsett. Sen dess har jag haft den varje dag, varje natt.
Det känns nästan konstigt att jag bara haft den i ett, den har blivit en så stor del av mitt liv, och jag kan knappt tänka mig utan den. Kommer nästan inte håg hur den var för ett år sedan, innan behandlingen startade. Vilken frihet det var! Man kunde röra sig hur man ville, använda vilka kläder som helst utan att behöva oroa sig. Slapp alla negativa konsekvenser som korsetten inneburit.

Å andra sidan har detta varit en enorm erfarenhet, och det har gett mig mer än jag insett under tiden. Att få kämpa sig igenom något, orka med det, alltid ha koll. Jag har insett vilket styrka man får genom vilja och rätt inställning. Sen också få en djupare inblick i vårt sjukvårdssystem. Se hur lågprioriterad mitt sjukdomstillstånd är, hur lite kunskap det finns och hur vården skiljer sig i olika delar av vårat land.


Bostonkorsett
min bostonkorsett

Kommentarer
Postat av: caroline

vad är den till för? :)

2008-01-25 @ 14:42:52
URL: http://youwantme.blogg.se
Postat av: Julia

Hej!
Jag är nyopererad för skolios. Jag har tidigare inte tagit mej tid att kolla runt i bloggar mm om andra som har skolios. Men nu när jag är hemma och "läker" ryggen har jag haft alldeles för mycket tid. Du verkar kämpa på bra med din rygg, som inte verkar bekymra dej alltför mycket?

Innan min operation hade jag en krök på ca 45-50 grader, dom vet inte exakt pga en metallbåge jag har inopererad pga trattbröst, detta skedde i januari 2006.
Efter det blev det en kraftig förändring med ryggen, och kröken blev mkt större. (hösten 2005 var det ca 20 grader)
En rad av läkarbesök kom, jag röntgades ofta, träffade en läkare ganska ofta också. Det diskuterades om korsett, men kom fram till att det inte skulle gå. Eftersom metallbågen jag har inopererad går utanpå revbenen en bit, och är fäst med små metallstag. En korsett skulle då trycka för mycket på dom här stagen, vilket skulle bli mycket smärtsamt.
Efter två år fick jag slutligen beskedet att jag skulle opereras, och det blev planerat i början av 2008.
Tiden gick och ryggen värkte ständigt. Jag hade en stor krök som syntes mer än väl. Det hände att jag blev kallad puckelrygg eller liknande ibland. Det var ju inte så många som egentligen visste vad det var med min rygg.
Slutligen så var det dags för operationen, som blev under vecka 7, 2008. Det gick jätte bra, och dom lyckades räta ut mer än dom trodde skulle gå. Jag vet fortfarande inte hur många grader det är nu, men det får jag förmodligen veta på återbesöket.
Iallafall så blev jag 4 centimeter längre, vilket jag tycker är ganska bra, men gjorde desvärre att jag nu ser ännu smalare ut. Gick ner tre kilo efter operationen, så var nere på ynka 47 kg, kämpar stark med att gå upp i vikt, och längtar efter att få träna igen.
Vore kul att höra lite mer om din rygg. Hur du påverkas av korsetten, hur mycket du kan röra dej och så. Har inte hört så mycket om korsetterna..
adda gärna msn,
//julia (:

2008-03-11 @ 15:50:05
Postat av: Inez

hej! Såg att du hade en bild på sofia k:a, jag bor där i krokarna (skanstull) och har bostonkorsett, går i sofia skolan. Har haft den sen i augusti (?) och går in i perioder då jag inte har den alls och då jag har den jämt.. kan du adda min msn? vill jätte gärna snacka med ngn som även har korsett, like me :)Kul att du verkar på bo söder (om du inte bara var där på en prominix :P)

2008-04-03 @ 16:00:06
URL: http://www.qinas.blogg.se
Postat av: Johanna

Hej!

Jag har också bostonkorsett.

Du har en väldigt fin blogg och jag tycker att du berättar om hur det är att ha en på ett intressant sätt.

Skulle du vilja adda min msn ? Det skulle vara kul att chatta med någon som har samma "problem" som jag :)



/ Johanna

2011-04-21 @ 22:14:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0